Петроченко В.І.
№ 01 2016
Центр туризму як потужний осередок краєзнавчої роботи, методичного забезпечення та підготовки наукових видань в Запорізькій області
Петроченко Віктор Іванович
- завідувач краєзнавчого відділу Комунального закладу "Запорізький обласний центр туризму і краєзнавства, спорту та екскурсій учнівської молоді" Запорізької обласної ради
- заступник Голови правління Запорізької обласної організації Національної Спілки краєзнавців України
Комунальний заклад «Запорізький обласний центр туризму і краєзнавства, спорту та екскурсій учнівської молоді» Запорізької обласної ради (далі – Центр) є позашкільним навчальним закладом, функціонально підпорядкованим Департаменту освіти і науки Запорізької обласної державної адміністрації.
Головною місією Центру є організація та координація туристсько-краєзнавчої роботи з дітьми і молоддю у Запорізькій області, що визначає основні напрями його діяльності:
• проведення масових туристсько-краєзнавчих заходів для учнівської молоді області;
• сприяння в організації туристсько-краєзнавчої роботи в районах і містах області;
• здійснення навчально-виховного процесу у туристсько-краєзнавчих гуртках Центру;
• підвищення кваліфікації педагогічних кадрів області у галузі позашкільної туристсько-краєзнавчої освіти.
Центр разом з рядом обласних навчальних закладів більше 20 років опікується також організацією роботи з обдарованою молоддю області, зокрема забезпечує проведення обласного етапу Всеукраїнського конкурсу-захисту науково-дослідницьких учнівських робіт Малої академії наук України.
Крім того, у 2008 році Центр отримав повноваження координатора патріотично-виховної роботи з учнівською молоддю в Запорізькій області. З 2014 року на Центр покладені також певні функції з організації обласних фізкультурно-спортивних масових заходів [1; 12].
Традиційно Центр є головним осередком краєзнавчої роботи з учнівською молоддю Запорізької області. З метою методичного забезпечення цього напряму діяльності Центром щорічно проводяться численні заходи з підвищення кваліфікації педагогічних кадрів області (семінари, практикуми, засідання фахових методичних та творчих об’єднань, конференції тощо). Складовою частиною роботи з педагогами області традиційно є забезпечення їх навчальною та методичною літературою, а також залучення їх до процесу підготовки подібних видань та науково-педагогічної діяльності.
Більш детально зупинимось на начально-методичних виданнях з краєзнавчого напряму.
Основою будь-якого навчально-виховного процесу є навчальна програма. Саме тому основна увага протягом останніх років приділялась саме розробці сучасних авторських програм з краєзнавства, ряд з яких стали переможцями Всеукраїнського конкурсу навчально-методичної літератури туристсько-краєзнавчого напряму і отримали гриф Міністерства освіти і науки України [14; 20; 22; 57].
Найефективнішою формою методичного забезпечення навчально-виховного процесу є створення так званих навчально-методичних комплексів (НМК) [32; 36]. До структури типового НМКповинні входити навчальна програма + підручник або навчальний посібник (для учнів, гуртківців) + методичний посібник (для педагогів) + навчальні наочні посібники. Подібний НМК з спеціального курсу «Рідкісні рослини, тварини, гриби і лишайники Запорізької області» було створено у 2005-2006 роках [36; 54; 55; 58]. В останні роки проводиться робота над створенням подібних НМК з природничого, географічного, екологічного та історичного краєзнавства [2; 3; 5; 7; 13; 21-24; 35-41; 44; 57; 61; 64-66; 70-72].
У таблиці 1 представлені друковані та електронні видання, підготовлені співробіт-никами Центру у 2004-2015 рр. До таблиці увійшли як окремі друковані й електронні видання, так і статті педагогів Центру, опубліковані за ці роки у різноманітних наукових та педагогічних виданнях [19].
Таблиця 1
Друковані та електронні видання,
підготовлені співробітниками Центру
у 2004-2015 рр.
№ з/п |
Види видань |
Кількість видань |
|||
Р о к и |
Всього (у дужках – краєзнавчих) |
||||
2004-2007 |
2008-2011 |
2012-2015 |
|||
Друковані видання |
|||||
1. |
Інформаційно-методичні видання |
6 |
8 |
10 |
24 (7) |
2. |
Бібліографічні видання |
- |
- |
4 |
4 |
3. |
Наукові статті |
9 |
4 |
18 |
31 (23) |
4. |
Педагогічні статті |
42 |
17 |
12 |
71 (51) |
5. |
Навчальні програми |
14 |
15 |
23 |
52 (26) |
6. |
Підручники |
4 |
- |
- |
4 (4) |
7. |
Навчальні посібники |
8 |
8 |
5 |
21 (13) |
8. |
Довідники |
- |
3 |
4 |
7 (5) |
9. |
Навчально-наочні посібники |
1 |
5 |
19 |
25 (15) |
10. |
Навчально-методичні посібники |
1 |
16 |
19 |
36 (24) |
11. |
Методичні посібники |
2 |
10 |
8 |
20 (13) |
12. |
Методичні рекомендації |
12 |
29 |
28 |
69 (32) |
13. |
Збірки, альманахи |
2 |
6 |
5 |
13 (11) |
14. |
Науково-популярні видання |
- |
2 |
3 |
5 (5) |
15. |
Науково-популярні статті |
23 |
- |
- |
23 (15) |
|
Всього друкованих видань |
116 |
123 |
158 |
404 (233) |
Електронні видання |
|||||
1. |
Мультимедійні посібники |
- |
5 |
7 |
12 (10) |
На основі даних таблиці видно, що в останні 12 років відбувався процес поступового зростання загальної кількості навчальних видань, підготовлених співробітниками Центру. Ця тенденція спостерігалась за багатьма видами видань.
Переважна більшість навчально-методичних видань стосується безпосередньо краєзнавчої роботи (58,4% від загальної кількості видань). Всі інші видання (загальні, зі спортивного туризму, патріотичного виховання та роботи з обдарованою молоддю) займають значно меншу долю (41,6%).
У 2006-2007 роках співробітники Центру брали участь у підготовці двох видань підручників з екологічного краєзнавства для основної школи [15-18]. Також, за період з 2004 по 2015 рік педагогами Центру видано 13 навчальних посібників з краєзнавства, головним чином з природничого краєзнавства [6; 31; 34; 51; 54; 63; 70; 71]. По вказаних двох видах навчальних видань, на жаль, в останні роки спостерігалась тенденція до зменшення їх кількості, що частково компенсувалось підготовкою значної кількості навчально-наочних посібників та довідників [2; 3; 6; 8; 11; 13; 33; 37; 38; 43; 47; 50; 53; 68].
Зі створенням у структурі Центру методичного відділу (2008-2014 рр.) значно зросла кількість методичних видань, зокрема навчально-методичних посібників, методичних посібників та методичних рекомендацій з краєзнавства [4; 7; 35; 36; 39; 40; 42; 44; 46; 49; 55; 56; 59-61; 64; 65; 67].
У 2006-2007 роках співробітники Центру брали участь у підготовці двох видань підручників з екологічного краєзнавства для основної школи[15-18].
Також, за період з 2004 по 2015 рік педагогами Центру видано 13 навчальних посібників з краєзнавства, головним чином з природничого краєзнавства [6, 31, 34, 51, 54, 63, 70, 71]. По вказаних двох видах навчальних видань, на жаль, в останні роки спостерігалась тенденція до зменшення їх кількості, що частково компенсувалось підготовкою значної кількості навчально-наочних посібників та довідників [2, 3, 6, 8, 11, 13, 33, 37, 38, 43, 47, 50, 53, 68].
Зі створенням у структурі Центру методичного відділу (2008-2014 рр.) значно зросла кількість методичних видань, зокрема навчально-методичних посібників, методичних посібників та методичних рекомендацій з краєзнавства [4, 7, 35, 36, 39, 40, 42, 44, 46, 49, 55, 56, 59-61, 64, 65, 67].
Протягом 2004-2015 років співробітниками Центру підготовлено 2 альманахи з гуманітарного краєзнавства та 9 збірок краєзнавчих статей [9, 10, 25-30].
Протягом 2004-2015 років співробітниками Центру підготовлено 2 альманахи з гуманітарного краєзнавства та 9 збірок краєзнавчих статей [9; 10; 25-30].
В останнє десятиріччя значно знизилась кількість педагогічних статей, переважна більшість яких датуються 2004-2007 роками [73; 74]. Це частково можна пояснити тим, що єдиний сплеск кількості педагогічних статей відбувся лише в 2006 році, коли було проведено обласну педагогічну конференції. За підсумками останньої було підготовлено відповідну збірку статей [30]. На жаль, педагогами області з цією метою зовсім не використовуються ресурси Інтернету.
З 2010 року у педагогічну практику з метою підвищення ефективності навчально-виховного процесу у краєзнавчих гуртках області почали упроваджуватись мультимедійні посібники, підготовлені педагогами Центру [5, 45, 48, 52, 72].
Розглянемо структуру та динаміку видавничої діяльності Центру за напрямами краєзнавства (табл. 2).
Таблиця 2
Друковані та електронні краєзнавчі видання, підготовлені співробітниками Центру
у 2004-2015 рр. за напрямами краєзнавства
№ з/п |
Напрями краєзнавства |
Кількість видань |
|||
Р о к и |
Всього |
||||
2004-2007 |
2008-2011 |
2012-2015 |
|||
1. КРАЄЗНАВЧІ ВИДАННЯ |
|||||
1.1. |
ПРИРОДНИЧО-КРАЄЗНАВЧІ |
38 |
57 |
54 |
149 |
1.1.1. |
Природничо-краєзнавчі (загальні) |
- |
12 |
8 |
20 |
1.1.2. |
Географо-краєзнавчі |
6 |
17 |
8 |
31 |
1.1.3. |
Геолого-краєзнавчі |
- |
2 |
2 |
4 |
1.1.4. |
Еколого-краєзнавчі |
32 |
26 |
36 |
94 |
1.2. |
ГУМАНІТАРНО-КРАЄЗНАВЧІ |
3 |
10 |
27 |
40 |
1.2.1. |
Гуманітарно-краєзнавчі (загальні) |
- |
3 |
2 |
5 |
1.2.2. |
Історико-краєзнавчі |
2 |
4 |
14 |
20 |
1.2.3 |
Етнолого-краєзнавчі |
- |
1 |
6 |
7 |
1.2.4. |
Філолого-краєзнавчі |
- |
- |
2 |
2 |
1.2.5. |
Музеєзнавчі |
1 |
2 |
2 |
5 |
1.2.6. |
Екскурсознавчі |
- |
- |
1 |
1 |
1.3. |
КРАЄЗНАВЧІ (Загальні) |
8 |
17 |
29 |
54 |
1. |
КРАЄЗНАВЧІ (РАЗОМ) |
49 |
84 |
108 |
243 |
2-3. ВИДАННЯ ІНШИХ СУМІЖНИХ НАПРЯМІВ |
|||||
2. |
НАУКОВО-ДОСЛІДНИЦЬКІ |
- |
3 |
3 |
6 |
3. |
ПАТРІОТИЧНО-ВИХОВНІ |
1 |
7 |
18 |
26 |
Найбільш розвиненим напрямом краєзнавчої діяльності у Центрі залишається природничо-краєзнавчий, що знайшло своє вираження і у кількості підготовлених видань (61,3% від загальної кількості краєзнавчих видань). Значно менше підготовлено загальних краєзнавчих (22,2%) та гуманітарно-краєзнавчих (16,5%) видань, хоча їх питома вага в останні роки почала зростати.
Протягом багатьох років беззаперечне лідерство у серед природничо-краєзнавчих видань тримається за екологічним краєзнавством (38,7% від загальної кількості краєзнавчих видань). Значно менше підготовлено географо-краєзнавчих (12,5%), загальних природничо-краєзнавчих (8,2%) та історико-краєзнавчих (8,2%) видань.
На завершення аналізу вважаємо за потрібне зупинитись на персональній видавничо-краєзнавчій діяльності співробітників Центру (таблиця 3).
Таблиця 3
Друковані та електронні краєзнавчі видання, підготовлені
співробітниками Центру у 2004-2015 рр.
№ з/п |
П. І. Б |
Кількість видань* |
|||
Р о к и |
Всього |
||||
2004-2007 |
2008-2011 |
2012-2015 |
|||
1. |
Бородін Сергій Едуардович |
- |
4(5400) |
- |
4(5400) |
2. |
Волков Анатолій Володимирович |
- |
2(16500) |
- |
2(16500) |
3. |
Гуленко Ким Сергійович |
- |
12(34500) |
15(21900) |
27(56400) |
4. |
Доценко Анна Володимирівна |
4(10700) |
1(2000) |
- |
5(12700) |
5. |
Жаков Олександр Володимирович |
10(29800) |
9(3300) |
3(2500) |
22(35600) |
6. |
Ніколаєв Олексій Сергійович |
- |
- |
2(3600) |
2(3600) |
7. |
Петроченко Віктор Іванович |
27(390200) |
20(209400) |
21(82100) |
68(691900) |
8. |
Похилько Світлана Павлівна |
- |
- |
3(6400) |
3(6400) |
9. |
Савельєв Олександр Герольдович |
3(8000) |
11(29800) |
9(13300) |
23(42100) |
10. |
Скипенко Анна Григорівна |
3(2700) |
- |
- |
3(2700) |
11. |
Тубольцев Олег Валентинович |
2(11800) |
- |
- |
2(11800) |
12. |
Шелегеда Віталій Іванович |
40(220500) |
8(56600) |
18(35800) |
56(312900) |
13. |
Шелегеда Олена Романівна |
4(39400) |
4(27800) |
4(2700) |
12(69900) |
14. |
Янущенко Дмитро Вікторович |
- |
- |
8(8300) |
8(8300) |
* - у дужках вказана авторська видавнича продуктивність (видавнича продуктивність = кількість сторінок, підготовлених автором × тираж видання)
ВИСНОВКИ
На основі аналізу видавничої діяльності Центру у 2004-2015 роках можна зробити наступні висновки, а також окреслити пріоритети методичного забезпечення краєзнавчої роботи з учнівською молоддю Запорізької області у найближчі роки:
1. Методичне забезпечення навчально-виховного процесу у краєзнавчих гуртках позашкільних навчальних закладів Запорізької області залишається неповним, а по окремих напрямах – явно недостатнім. Це, у першу чергу, стосується геологічного, етнологічного, музейного та екскурсійного краєзнавства. Задля вирішення цієї проблеми доцільно більше уваги приділити підготовці таких видів видань, як підручники, навчальні посібники, довідники, словники та навчальні наочні посібники, у тому числі із застосуванням сучасних мультимедіа- та інших інформаційних технологій.
2. Процес залучення учнівської молоді Запорізької області до краєзнавчої роботи відбувається не досить ефективно внаслідок недостатньої поінформованості про природу, історію та культуру рідного краю. Вкрай необхідно збільшення кількості довідкових та наочних видань, зокрема путівників, буклетів, комплектів листівок та науково-популярних видань про рідний край.
3. Педагоги, які працюють у галузі краєзнавства, досить рідко публікуються у фахових періодичних виданнях. З метою підвищення кваліфікації педагогів області доцільне активне залучення їх до підготовки педагогічних та краєзнавчих статей, у тому числі у краєзнавчих часописах та мережі Інтернет.
Джерела та література
1. Аналіз туристсько-краєзнавчої роботи з учнівською молоддю у районах/містах Запорізької області за 2014-2015 н. р.: Інформаційно-методичне видання / За ред. Т. Г. Митрофанової. Запоріжжя, 2015. – 28 с.
2. Ботанічна естафета: Дидактична медіа-гра / Укл. Петроченко В. І. – Запоріжжя, 2011. – 42 с.
3. Геологічна естафета: Дидактична медіа-гра / Укл. Бородін С. Е., Петроченко В. І. – Запоріжжя, 2011. – 30 с.
4. Гуленко К. С. Організація роботи шкільного музею:Навчально-методичний посібник. – Запоріжжя, 2010. – 40 с.
5. Гуленко К. С. Заняття з історичного краєзнавства. Початковий рівень: Медіапосібник. –Запоріжжя, 2010. – 50 с.
6. Гуленко К. С. Древние изделия из кремния (Исторические объекты Запорожской области): Справочник-определитель. – Запоріжье, 2012. – 24 с.
7. Гуленко К. С. Методика історико-краєзнавчих досліджень (Історичне краєзнавство. Початко-вий рівень): Методичний посібник. – Запоріжжя, 2012. – 44 с.
8. Гуленко К. С. Історична географія Олександрівська: Довідник.– Запоріжжя, 2014. – 84 с.
9. Гуманітарне краєзнавство: Альманах / За ред. К. С. Гуленка. – Запоріжжя, 2011. – Вип. 1. – 42 с.
10. Гуманітарне краєзнавство: Альманах / За ред. К. С. Гуленка. – Запоріжжя. – Вип. 2. Шкільні музеї Запорізької області. – 48 с.
11. Заповідне Запоріжжя: Збірка нормативних і методичних матеріалів / За ред. Жакова О. В. – Запоріжжя, 2004. – 106 с.
12. Запорізький обласний центр туризму і краєзнавства учнівської молоді. Сторінки історії 1948-2008 роки / Укл. Шелегеда В.І.,Гуленко К.С., Волков А.В. – Запоріжжя: Кераміст, 2008. – 92 с.
13. Зоологічна естафета: Дидактична медіа-гра / Укл. Петроченко В. І. – Запоріжжя, 2011. – 54 с.
14. Екологічне краєзнавство і туризм. Основний рівень: Навчальна програма / Укл. В. І. Шелегеда. – Запоріжжя, 2012. – 48 с.
15. Екологія рідного краю: Підручник для 7 кл. загальноосвіт. навч. закладів / Корж О. П., Волох А. М., Петроченко В. І. та ін. – Запоріжжя: Прем’єр, 2006. –112 с.
16. Екологія рідного краю: Підручник для 8 кл. загальноосвіт. навч. закладів / Петроченко В.І., Шелегеда В. І., Корж О. П. и др. – Запоріжжя: Прем’єр, 2006. – 144 с.
17. Екологія рідного краю: Підручник для 7 кл. загальноосвіт. навч. закладів / Корж О. П., Волох А. М., Петроченко В. І. та ін. – Запоріжжя: Прем’єр, 2006. –132 с.
18. Екологія рідного краю: Підручник для 8 кл. загальноосвіт. навч. закладів / Петроченко В.І., Шелегеда В. І., Корж О. П. и др. – Запоріжжя: Прем’єр, 2007. – 2-е видання. – 176 с.
19. Каталог друкованих та електронних видань співробітників КЗ «Центр туризму» ЗОР. 2004-2015 роки. / Укл. В. І. Петроченко. – Запоріжжя, 2016. – 60 с.
20. Край, в якому я живу. Початковий рівень: Навчальна програма / Укл. В. І. Шелегеда. – Запоріжжя, 2013. – 24 с.
21. Мандрівник-краєзнавець: Вісник ЗОЦТКУМ. – 2005. – Вип. 3. Зліт-форум юних екологів-краєзнавців. – 56 с.
22. Мандрівник-краєзнавець: Вісник ЗОЦТКУМ. – 2005. – Вип. 5. Навчальні програми для туристсько-краєзнавчих гуртків. – 132 с.
23. Мандрівник-краєзнавець: Вісник ЗОЦТКУМ. – 2005. – Вип. 6. Шкільний музей. – 62 с.
24. Мандрівник-краєзнавець: Вісник ЗОЦТКУМ. – 2006. – Вип. 8. Географічне краєзнавство. – 88 с.
25. Матеріали Першої конференції молодих вчених з археології, етнографії та мистецтвознавства «Нова археологічна школа»: Збірка дитячих краєзнавчих статей. – Запоріжжя, 2006. – 56 с.
26. Матеріали обласної краєзнавчої конференції учнівської молоді «Мій рідний край – Запоріжжя». Запоріжжя, 17-19.11.2005 р.: Збірка краєзнавчих статей. – Запоріжжя: Тандем, 2006. – 300 с.
27. Матеріали обласної краєзнавчої конференції учнівської молоді «Мій рідний край – Запоріжжя». Запоріжжя, 15-17.11.2007 р.: Збірка краєзнавчих статей. – Запоріжжя, 2008. – Ч. 1. Туризм. Гуманітарне краєзнавство – 64 с.
28. Матеріали обласної краєзнавчої конференції учнівської молоді «Мій рідний край – Запоріжжя». Запоріжжя, 15-17.11.2007 р.: Збірка краєзнавчих статей. – Запоріжжя, 2008. – Ч. 2. Природниче краєзнавство. – 56 с.
29. Матеріали обласної краєзнавчої конференції учнівської молоді «Мій рідний край – Запоріжжя». Запоріжжя, 17-19.11.2005 р.: Збірка краєзнавчих статей. – Запоріжжя: Тандем, 2006. – 300 с.
30. Матеріали обласної педагогічної конференції «Сучасний стан і проблеми розвитку дитячого туризму і краєзнавства у Запорізькій області: Збірка статей. Запоріжжя, 13-14.03.2008. – Запоріжжя: Тандем, 2008. – 96 с.
31. Мусіхіна Г. П. Рідний край. Веселівський район: Навч. посібник. – Веселе, 2011. – 92 с.
32. Наказ Міністерства освіти і науки України від 02.06.1993 р. №161 «Про затвердження Положення про навчально-методичний комплекс». – К., 1993. – 10 с.
33. Ніколаєв О. С. Мінерали та гірські породи Запорізької області: Довідник. – Запоріжжя, 2012. – 36 с.
34. Васильєва Т. Н. Перші квіти (Екологія для дошколят і молодших школярів): Навч. посібник. – Запоріжжя: Прем’єр, 2009. – 32 с.
35. Петроченко В. І. Природоохоронне законодавство. Екологія. 11 клас: Методичний посібник // Екологічна освіта. 11 клас. – Запоріжжя: ЛІПС, 2005. – С. 85-102.
36. Петроченко В. І. Рідкісні рослини, тварини, гриби і лишайники Запорізької області: Методика викладання курсу. – Запоріжжя: Поліграф, 2006. – 76 с.
37. Петроченко В. І. Природа Запорізького краю: Довідник. – Запоріжжя: Тандем Арт Студія, 2009. – 200 с.
38. Петроченко В. І. Ландшафти Запорізької області: Довідник. – Запоріжжя, 2009. – 48 с.
39. Петроченко В. І. Раритетні види тварин Запорізької області: Навчально-методичний посібник. – Запоріжжя, 2010. – 80 с.
40. Петроченко В. І. Фізико-географічна характеристика Запорізької області (Природниче краєзнавство. Початковий рівень): Методичний посібник. – Запоріжжя, 2010. – 44 с.
41. Петроченко В. І. Фізико-географічна характеристика Запорізької області (Природниче краєзнавство. Початковий рівень): Робочий зошит. – Запоріжжя, 2010. – 72 с.
42. Петроченко В. І. Тваринний світ Запорізької області. Підготовка до зоолого-краєзнавчих конкурсів: Навчально-методичний посібник. – Запоріжжя, 2011. – 68 с.
43. Петроченко В. І. Рідкісні тварини України і Запорізької області: Довідник. – Запоріжжя, 2011. – 76 с.
44. Петроченко В. І. Біорізноманіття Запорізької області: Навчально-методичний посібник. – Запоріжжя, 2011. – 90 с.
45. Петроченко В. І. Фізико-географічна характеристика Запорізької області (Природниче краєзнавство. Початковий рівень): Медіапосібник. – Запоріжжя, 2011. – 118 сл.
46. Петроченко В. И. Ядовитые растения Украины: Учебно-методическое пособие. – Запорожье, 2012. – 84 с.
47. Петроченко В. І. Тваринний світ Запорізької області. Риби. Земноводні. Плазуни: Атлас. – Запоріжжя, 2013. – 50 с.
48. Петроченко В. І. Отруйні та небезпечні рослини: Медіапосібник. – Запоріжжя, 2014. – 48 с.
49. Петроченко В. І. Риби Запорізької області: Навчально-методичний посібник. – Запоріжжя, 2014. – 54 с.
50. Петроченко В. І. Природа України. Тваринний світ. Земноводні. Плазуни: Біогеографічний атлас. – Запоріжжя, 2014. – 32 с.
51. Петроченко В. І. Охорона ландшафтів (на прикладі Запорізької області): Навчальний посібник. – Запоріжжя, 2015. – 60 с.
52. Петроченко В. І. Хребетні тварини Національного природного парку «Великий Луг»: Медіапосібник. – Запоріжжя, 2015. – 20 с.
53. Петроченко В. І. Фауна Національного заповідника «Хортиця»: Серія буклетів. – Запоріжжя, 2015. – 1. Кісткові риби. – 6 с. – 2. Амфібії. Рептилії. – 6 с. – 3. Ссавці. – 6 с.
54. Петроченко В. І., Шелегеда В. І., Жаков О. В. Рідкісні рослини, тварини, гриби і лишайники Запорізької області: Робочий зошит. – Запоріжжя: Поліграф, 2006. – 68 с.
55. Петроченко В. І., Шелегеда В. І., Жаков О. В. Рідкісні рослини, тварини, гриби і лишайники Запорізької області. Екскурсії: Навчально-методичний посібник. – Запоріжжя: Поліграф, 2006. – 32 с.
56. Підготовка до природничо-краєзнавчого зльоту: Навчально-методичний посібник / Петроченко В. І., Шелегеда О. Р., Савельєв О. Г., Бородін С. Е. – Запоріжжя, 2009. – 52 с.
57. Природниче краєзнавство з основами екскурсознавства: Навчальна програма / Укл. В. І. Петроченко. – Запоріжжя, 2015. – 56 с.
58. Рідкісні рослини, тварини, гриби і лишайники Запорізької області: Навчальний посібник / Петроченко В. І., Шелегеда В. І., Жаков О. В. и др. – Запоріжжя: Поліграф, 2005. – 224 с.
59. Савельєв О. Г. Метеорологічні дослідження: Навчально-методичний посібник. – Запоріжжя, 2010. – 28 с.
60. Савельєв О. Г. Гідрологічні дослідження:Навчально-методичний посібник. – Запоріжжя, 2011. – 40 с.
61. Савельєв О. Г. Методи географічних досліджень (Географічне краєзнавство. Початковий рівень): Методичний посібник. – Запоріжжя, 2012. – 52 с.
62. Федор Конюхов – Человек Мира: Биографический очерк / Под ред. А. Г. Верозубова. – Запоріжжя, 2013. – 24 с.
63. Шелегеда В. И. Древесно-кустарниковая флора Запорожской области: Определитель. – Запорожье: Тандем, 2006. – 88 с.
64. Шелегеда О. Р. Методи ботанічних та геоботанічних досліджень: Навчально-методичний посібник. – Запоріжжя, 2010. – 28 с.
65. Шелегеда О. Р. Методика проведення практичних занять з екологічного краєзнавства. Вивчення флори і рослинності: Методичний посібник. – Запоріжжя, 2011. – 48 с.
66. Шелегеда О. Р. Флора Запорізької області (Екологічне краєзнавство. Початковий рівень): Навчальний посібник. – Запоріжжя, 2012. – 32 с.
67. Шелегеда О. Р. Рослинний світ острова Хортиця: Навчально-методичний посібник. – Запоріжжя, 2014. – 52 с.
68. Шелегеда В. І., Шелегеда О. Р. Рідкісні і зникаючі рослини Запорізької області: Довідник. – Запоріжжя: Тандем Арт Студія, 2008. – 96 с.
69. Шелегеда В. И., Шелегеда Е. Р., Природа острова Хортица. Знакомые незнакомцы: Научно-популярное издание. – Запорожье, 2011. – 250 с.
70. Шелегеда В. І., Шелегеда О. Р., Петроченко В. І. Польовий щоденник юного дослідника природи (Національний заповідник «Хортиця»). – Запоріжжя, 2007. – 60 с.
71. Шелегеда В. І., Шелегеда О. Р., Петроченко В. І. Польовий щоденник юного дослідника природи (Запорізька область). – Запоріжжя, 2007. – 74 с.
72. Янущенко Д. В. Кам’яна доба на території Запорізького краю: Медіапосібник. – Запоріжжя, 2014. – 32 сл.
73. Vita-Жизнь. Экологическое образование. – Запорожье, 2004. – Вып. 10. – 48 с.
74. Vita-Жизнь. Экологическое образование. – Запорожье, 2007. – Вып. 11. – 60 с.
Write a comment